Loading...
 Start Page

Πολιτιστικό Ενδόραμα '11 (2012)

Το Θέατρο

Η διημερίδα ΕΝΔΟΡΑΜΑ που διοργανώνεται τα τέσσερα τελευταία χρόνια από μέλη ΔΕΠ του Τμήματος Ιατρικής του Πανεπιστημίου Πατρών, εκτός από τον καθαρά επιστημονικό της προσανατολισμό πάνω στη σύγχρονη βιβλιογραφία της Ενδοκρινολογίας, πλαισιώνεται και από το ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΕΝΔΟΡΑΜΑ: μια παράλληλη πολιτιστική δράση με σαφή θεματικό άξονα κάθε χρόνο, που αναδεικνύει σημεία και χαρακτηριστικά της Δυτικής Ελλάδας και της Πάτρας ειδικότερα. Πρόκειται για μια προσπάθεια της οργανωτικής επιτροπής να «συνομιλήσουν» με την κοινωνία και να αναδείξουν δράσεις και χαρακτηριστικά της ευρύτερης περιοχής. Τα προηγούμενα χρόνια το Π.Ε. ήταν αφιερωμένο: (α) στους πρόσφυγες των Πατρών (β) στο Μεσολόγγι και τις λιμνοθάλασσες που το περιβάλλουν, και (γ) στα Καλάβρυτα και τη συμμετοχή τους στην Επανάσταση: εικαστικές και ιστορικές εκθέσεις, μουσική και γαστρονομία συνεργάστηκαν και συνέθεσαν μια εικόνα για το θέμα της κάθε χρονιάς.

Το 2012 το ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΕΝΔΟΡΑΜΑ ήταν αφιερωμένο στο θέατρο. Η ηθοποιός Εύα Κοταμανίδου ανέγνωσε τη Γ´ ραψωδία της Ιλιάδας, σε μετάφραση Δ. Μαρωνίτη και στο πιάνο τη συνόδευσε ο Γιώργος Μεταξάς. Παράλληλα και σε συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας και τον Γιάννη Βόγλη πραγματοποιηθηκε, στο φουαγιέ του Συνεδριακού Κέντρου, έκθεση θεατρικού υλικού με κουστούμια εποχής θεατρικών μεταμφιέσεων, φωτογραφίες, εκδόσεις και προγράμματα από την 24/χρονη πορεία του ΔΗΠΕΘΕ αλλά και την ίδια την ιστορία του δημοτικού θεάτρου της Πάτρας ΑΠΟΛΛΩΝ, αρχιτεκτόνημα του Ερνέστου Τσίλλερ.

Εκ μέρους του «ΕΝΔΟΡΑΜΑΤΟΣ» θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε όλους αυτούς που αφιλοκερδώς μας συνέδραμαν:

Την ηθοποιό Εύα Κοταναμίδου που ανταποκρίθηκε πρόθυμα στην πρόσκλησή μας και μας τιμά με την παρουσία της.

Τον ηθοποιό Γιάννη Βόγλη που, ως καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας μέχρι τον Δεκέμβριο 2011, μας προσέφερε πρόθυμα κάθε υποστήριξη και διευκόλυνση.

Την υπεύθυνη γραφείου τύπου & δημοσίων σχέσεων του ΔΗΠΕΘΕ Σοφία Μαυρίδη για τη συνολική βοήθειά της.

Την ιστορικό-αρχαιολόγο Ανδρονίκη Χρυσάφη, που έχει αναλάβει την επιμέλεια του «Πολιτιστικού Ενδοράματος» και με ιδιαίτερη φροντίδα, μεράκι, γνώσεις και γόνιμες συζητήσεις συμβάλλει κάθε χρόνο στην υλοποίησή του.

Η Οργανωτική Επιτροπή
Α. Βαγενάκης, Ομότιμος Καθηγητής
Ν. Γεωργόπουλος, Επίκ. Καθηγητής
Κ. Μάρκου, Αναπλ. Καθηγητής

Δημοτικό Θέατρο ΑΠΟΛΛΩΝ
Εμβληματικό κτίριο της Πάτρας και χαρακτηριστικό έργο του Γερμανού αρχιτέκτονα Ερ. Τσίλερ, δεσπόζει στην Πλατεία Βασ. Γεωργίου Α΄. Το λυρικό αυτό θέατρο ανεγέρθηκε το 1872 μετά από αίτημα της αστικής κοινωνίας της εποχής και με την οικονομική συνεισφορά της, και αφού μάλιστα δημιουργήθηκε για το σκοπό αυτό μετοχική εταιρεία. Είναι από τα πρώτα θέατρα όπερας στην Ευρώπη και συνέδεσε την Πάτρα του 19ου αιώνα με το πολιτιστικό πνεύμα της Δύσης. Αποτελεί μικρογραφία της Σκάλας του Μιλάνου και διαθέτει όλα τα στοιχεία της ιταλικής σκηνής νεοαναγεννησιακής τεχνοτροπίας: έχει τρεις σειρές θεωρείων και υπερώο, πλατεία 156 θέσεων και έντονα διακοσμητικά στοιχεία με πρότυπο τη ζωγραφική της Πομπηίας (θέματα μουσικού περιεχομένου, μορφές νέων που άδουν και παίζουν λύρα, υποδηλώνοντας την «απολλώνειο» αρμονία του λυρικού θεάτρου). Η εξωτερική του πρόσοψη είναι κατασκευασμένη με επάλληλες τοξωτές στοές, ενώ την αισθητική της συμπληρώνουν έξι πήλινα αγάλματα κορών στη στέγη. Τον 19ο αιώνα δόθηκαν φημισμένες παραστάσεις όπερας, μελοδράματος και οπερέτας, μεγάλων συνθετών. Σήμερα χρησιμοποιείται ως κεντρική σκηνή του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, φιλοξενεί επιλεγμένες εκδηλώσεις, ενώ μέχρι πρόσφατα την περίοδο του Καρναβαλιού γίνονταν οι γνωστές χοροεσπερίδες «Μπουρμπούλια».

ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας
Το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας ιδρύθηκε το 1988 και διαγράφει ένα κύκλο δημιουργικής παρουσίας στο χώρο της ελληνικής περιφέρειας και του σύγχρονου θεάτρου. Είναι ένας θεατρικός οργανισμός με πανελλήνια απήχηση που παράγει πρωτότυπο καλλιτεχνικό έργο και έχει να επιδείξει μια πολύπλευρη δραστηριότητα με συγκεκριμένους στόχους και κατευθύνσεις όπως:
— επιλογή ρεπερτορίου από σημαντικά κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων,
—ουσιαστική παρέμβαση στο χώρο της θεατρικής εκπαίδευσης,
— πολιτιστικές ανταλλαγές και συμπαραγωγές με άλλους ελληνικούς και ευρωπαικούς οργανισμούς,
— αναθέσεις νέων θεατρικών έργων,
— μεταφράσεις αρχαίου δράματος ή ξένου έργου.
Ένας ακόμη βασικός στόχος είναι η ενεργοποίηση του ντόπιου πολιτιστικού δυναμικού, η ευαισθητοποίηση της νεολαίας καθώς και η εφαρμογή προγραμμάτων για ειδικές κοινωνικές ομάδες.
Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Πάτρας, έχει συνεργασθεί με σημαντικούς φορείς όπως είναι το Ελληνικό Φεστιβάλ, το Πανεπιστήμιο Πατρών, η Πάτρα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2006, το Εθνικό Θέατρο κ.α. Συμμετέχει στα μεγάλα φεστιβάλ της Ελλάδας με σημαντικότερη την παρουσία του, στην Επίδαυρο και το Ηρώδειο, με παραστάσεις υψηλού επιπέδου.

Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. έχει την πλήρη αποδοχή του κοινού της Πάτρας, του κοινού της υπόλοιπης Ελλάδας, αλλά και των ΜΜΕ που προβάλλουν το θέατρο ως ένα από τους πιο σημαντικούς πολιτιστικούς οργανισμούς με ουσιαστική παρέμβαση στην πολιτιστική ανάπτυξη της περιφέρειας αλλά και του θεάτρου γενικότερα. Μεγάλες μορφές του ελληνικού θεάτρου έχουν διατελέσει καλλιτεχνικοί διευθυντές του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας (Μάγια Λυμπεροπούλου, Νίκος Αρμάος, Γ. Κιμούλης, Θ. Μουμουλίδης, Λυδία Κονιόρδου), ενώ τελευταίος καλλιτεχνικός διευθυντής, έως τον Δεκέμβριο του 2011, ήταν ο Γιάννης Βόγλης.

Η ηθοποιός Εύα Κοταμανίδου αναγιγνώσκει τη Γ´ ραψωδία της Ιλιάδας

Πρόκειται για μία από τις αναγνώσεις που είχαν πραγματοποιηθεί την περίοδο 2010-11 με τεράστια επιτυχία στο Εθνικό Θέατρο, υπό τον γενικό τίτλο «Αρχαία κληρονομιά, νέα προοπτική». Ο κύκλος αυτός εγκαινιάστηκε με τη σκηνική παρουσίαση της ΙΛΙΑΔΑΣ του ΟΜΗΡΟΥ, σε μετάφραση Δημήτρη Μαρωνίτη, όπου μερικές από τις σημαντικότερες ελληνίδες πρωταγωνίστριες παρουσίασαν, σε μια πρωτότυπη σκηνική εκδοχή, τις 24 ραψωδίες του έπους.

Στο «Πολιτιστικό Ενδόραμα» την Εύα Κοταμανίδου συνόδευσε στο πιάνο ο συμπολίτης μας Γιώργος Μεταξάς, ενώ την επιμέλεια
του φωτισμού είχε η Ευσταθία Δρακονταειδή.

Στη Γ΄ ραψωδία (Ὅρκοι – Τειχοσκοπία – Ἀλεξάνδρου καὶ Μενελάου μονομαχία) οι αντίπαλοι στρατοί είναι έτοιμοι για μάχη, αλλά αποφασίζουν να κριθεί η έκβασή της σε μονομαχία μεταξύ Πάρη-Αλεξάνδρου και Μενελάου. Η Ελένη ανεβαίνει στα τείχη για να παρακολουθήσει τη μονομαχία και να ονοματίσει στον Πρίαμο τους αρχηγούς των Αχαιών, γοητεύοντας με την παρουσία της ακόμα και τους γέροντες Τρώες: «Χαλάλι της, Τρώες κι αντρείοι Αχαιοί για μια τέτοια γυναίκα να πάσχουν πολεμώντας τόσα χρόνια. Στην όψη μοιάζει φοβερά με τις αθάνατες θεές.» Στη μονομαχία ο Μενέλαος νικά τον Πάρη κι ετοιμάζεται να τον σκοτώσει, αλλά επεμβαίνει η θεά Αφροδίτη και τον απομακρύνει μέσα σε ένα σύννεφο.

Φωτογραφίες

photo
photo

Γραμματεία Συνεδρίου:

  +30 2611 100 410   /    info@endorama.gr

_____

Κάντε την εγγραφή σας στο Newsletter μας:

Εγγραφή

Login / Sitemap

© Copyright 2020 - 2024 Ενδόραμα - Ενδοκρινολογία Διαβητολογία Μεταβολισμός